Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Italští RHAPSODY se ve druhé půli minulé dekády rozhodně nenudili. Nejprve si museli změnit jméno, to vyřešili připojením „OF FIRE“. Poté je čekala urputná právní bitva s Joey DeMaiem (možná by stálo za to jí zhudebnit v jedné ze svých legendárních ság místo smyšlených draků a hrdinů), která skoro na rok paralyzovala jakoukoliv činnost kapely. Když bylo po všem, mohli se opět pustit do nahrávání a výsledkem bylo slušné album „From Chaos To Eternity“. Nicméně již o dva měsíce později se rozhodli, že jedni RHAPSODY jsou málo a je třeba se pomnožit.
RHAPSODY proto prodělali mitózu a rovnoměrně se segregovali do dvou dceřinných kapel. Tuto rovnoměrnost trochu pošramotil bubeník Alex Holzwarth, který to zpočátku táhnul s oběma spolky, ale v současnosti je už pouze u RHAPSODY OF FIRE. Příčinou rozpadu původní sestavy byly údajné neshody v hudebním směřování. LUCA TURILLI´S RHAPSODY, parta vedená původním mozkem původních RHAPSODY, vydala loni desku „Ascending To Infinity“. Letos jsou na řadě RHAPSODY OF FIRE.
Naskýtá se otázka, jak dopadne souboj Turilli vs. Staropoli (respektive duo Staropoli, s Alexem je spoluautor hudby i jeho bratr Manuel). K tomu se dostanu až závěrem, nyní se podívejme na „Dark Wings Of Steel“. Po odchodu kytaristy „malmsteenovské“ školy se Staropoli rozhodl dát kapele trochu hutnější ráz a posunout se více do heavy metalu. Roby De Micheli, Lucův náhradník, seká slušné riffy a hudba je tak hutnější než v Turilliho časech, avšak záměr zůstává nenaplněn. Je citelně znát, že kapelník vládne klávesám, jelikož klávesy jdou příliš do popředí. Navíc motivy páně Staropoliho jsou jaksi bez nápadu, nevýrazné a ke všemu hrozně protahované. Dřívější „střídačka“ s Lucovou kytarou byla hudebně zajímavější. Kde se dříve Turillimu rozeběhly prsty po strunách pro krátké intermezzo, se Staropoli opře všemi deseti do kláves a chvíli drží. Nejsem nijak zaujatý, ale klávesy fungovaly dobře, pokud si přehazovaly motivy s kytarou. Samy o sobě nebo za doprovodu monotónního riffu ztrácí na zajímavosti. Turillliho „neoklasicisní“ kytarohra nové desce citelně chybí. Jeho vyhrávky byly slušnou protiváhou orchestru. Snad jen několik skladeb („Rising From Tragic Flames“, „Tears Of Pain“) ukáže tuto zamýšlenou „heavy“ tvář, nicméně ke skutečně hutnému kytarovému zvuku to má daleko, zvlášť když je zvuk zabalen do všudy přítomné cukrové vaty.
Vše ostatní zůstalo při starém. Fabio si vede dobře, refrény hřmí pod náporem mohutných sborů a orchestrální aranže jsou již nezbytnou a nepostradatelnou devizou této kapely. Chybí však nějaká chytlavá píseň. Až doposud se jim vždy podařilo pár hitovek vykouzlit.
Celkově vzato je „Dark Wings Of Steel“ hodně slabá nahrávka. Hutnější zvuk se vytrácí do ztracena a deska ani nijak nerozvíjí rukopis kapely. To by se ještě dalo snést, jak moc se dá vybrušovat koncept starý skoro dvě dekády? Problémem je především absence zajímavých nápadů či chytlavých melodií. Album je zbytečně rozmělněné důrazem na Fabiovy hlasové kreace a zbytečně protahované chorály a klávesovými plochami. Novinka je nemastná neslaná nastavovaná nuda.
A souboj Turilli vs. Staropoli? Zde je jasný vítěz Luca Turilli s „Ascending To Infinity“, který se vrátil do starých zlatých časů „Dawn Of Victory“ a svých první dvou sólovek. V původní sestavě zůstal lepší zpěvák, ale s Turillim odešel schopnější autor hudby. Co na tom, že Alex Staropoli je profík přes orchestrální aranže, chytlavé speed/heavymetalové melodie mu moc nejdou. RHAPSODY OF FIRE sklouzávají do plytké nezáživné šedi, kterou nerozjasní ani kvanta jejich studiových úprav.
S RHAPSODY OF FIRE to jde z kopce. Nová deska je tradičně stokrát provařená voda, ale tentokrát jí chybí i to něco málo zajímavých nápadů a slušných melodií, které se až doposud sem tam objevily.
1. Vis Divina
2. Rising From Tragic Flames
3. Angel Of Light
4. Tears Of Pain
5. Fly To Crystal Skies
6. My Sacrifice
7. Silver Lake Of Tears
8. Custode Di Pace
9. A Tale of Magic
10. Dark Wings of Steel
11. Sad Mystic Moon
Velmi solidní porce technického death metalu od původně thrash metalového tělesa z Chicaga. Parádní poměr instrumentálního honimírismu, metalové dravosti a mnohovrstevnatých, někdy až lehce chaotických struktur.
I na svém šestém albu jdou emaři z LA po textových i hudebních strukturách, které odráží emocionální témata jako jsou panické ataky, sociální úzkost a zármutek. Nově vedle post-hardcorových ingrediencí přidávají více indie rocku a výraznější basové linky.
Už jsem dlouho nebyl z nějaké desky tak nadšený. Nehorázně nařezaný agresivní hardcorepunk s téměř nezkreslenou kytarou a vražednými prdel nakopávajícími tempy hraničícími s fastcore kategorií rychlosti.
Aj keď by sa mohlo zdať, že koncept báťuškovského pravoslávneho black metalu je v roku 2025 zúfalo vyčerpaný, PATRIARKH tu prinášajú viaceré svieže momenty pokukujúce po širšom publiku. Určite si to zaslúži viacero vypočutí.
Depresivní hudba na pomezí black a doom metalu je živnou půdou pro různé one man projekty. „Of Darkness and Solitude“ je již šestým albem jednoho rozháraného Američana. Má to svou kvalitu, agresi i pěkně ponurou atmosféru.
Otázkou pro Portugalce GAEREA je, zda jejich black metal má být vizí osobitě vzletné formy, nebo je to jen teatrální snaha o dramatičnost. Té je totiž na aktuální desce opravdu hodně. A čeho je moc, toho je příliš. Minulá deska se mi zamlouvala více.
Další technický death metal. Povedený debut skupiny, za kterou stojí hudebníci se zkušenostmi, třeba bývalý bubeník FALLUJAH. I díky klavírním partům hodně rozmanité a proměnlivé dílo startuje zajímavou tematickou trilogii. Budu sledovat.